Aditiva a LPG
Jsou stále nutné aditiva neboli přimazávání u provozu na LPG?
Jak znělo po řadu let jedno z častých pravidel při provozu LPG, dnes však už neplatí! Smyslem takových rad bylo snížit opotřebení motoru konstruovaného na benzin s vysokým obsahem olova/síry. Benzin prodávaný v posledních letech však již olovo neobsahuje. V prodeji je pouze bezolovnatý benzin s nízkým obsahem síry.
Palivo LPG neobsahuje žádné olovo, které u dřívějších olovnatých benzínů plnilo promazávací funkci, motory s pohonem na LPG byly náchylné k „zaklepání ventilů“ či jinému poškození ventilů a ventilových sedel.
Z tohoto důvodu začala být koncem sedmdesátých let 20. století laboratorně vyvíjena některá speciální LPG aditiva, která LPG palivu dodávají mazivost prostřednictvím jiných, ekologických prvků. Tento problém již ale není u žádného z přestavěných automobilů aktuální, neboť benzín se olovem neaditivuje již dlouhou řadu let.
Dříve prodávaný benzin s vysokým obsahem olova účinně promazával pohyblivé styčné kovové části motoru (olovo má výraznou promazávací schopnost). V současnosti prodávaný bezolovnatý benzin však (stejně jako LPG a CNG paliva) tuto vlastnost postrádá.
Původní představa, že dnešní bezolovnatý benzin zabrání zanášení a rezivění palivové soustavy už proto není pravdivá. Situace je taková, že jak benzinový motor (vlivem nízkého obsahu síry a bez olova), tak i motor poháněný plynem LPG, CNG (vlivem chybějících maziv obsažených v olovu), nepotřebují žádná další aditiva.
At už jezdí Vaše auto na jakékoliv palivo, je potřeba věnovat pozornost předepsaným servisním intervalům a údržbě motoru.